مشخصات, قیمت و خرید ترمومتر Thermometer

تاریخ انتشار: 99/03/08
نمایش: 486
(1 رای)

ترمومتر چیست؟

یکی از پارامترهای قابل اندازه گیری که در صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دمای سیستم می باشد. برای اندازه گیری دما از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که با توجه به نیاز، علاوه بر اندازه گیری میزان درجه حرارت، اغلب توانایی تولید سیگنال کنترلی و همین طور سوئیچ را نیز دارا می باشند.

دماسنج یا ترمومتر یا حرارت سنج وسیله ای است که برای اندازه گیری حرارت و دما مورد استفاده قرار می گیرد. ترمومترها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. دماسنج ها در طیف گسترده ای از صنایع از پزشکی گرفته تا کولر خانه و غیره مورد استفاده قرار میگیرند.

اهمیت اندازه گیری دما در زندگی روزمره بر هیچ کسی پوشیده نیست. یکی از مهمترین فعالیت‌ها در زندگی مدرن امروزی کنترل دمای محیط، بدن، سیستم و موارد بسیار دیگری است. دما نقش تعیین کننده‌ای در راندمان افراد، سیستم‌ها و محیط دارد و اگر به درستی اندازه گیری و کنترل نشود می‌تواند باعث خطرات جانی و آسیب‌های جبران ناپذیر بسیاری شود.

دما در فرآیندهای صنعتی هر لحظه باید مانیتورینگ و کنترل شود. محدوده دما در فرآیندهای صنعتی اگر در بازه استاندارد نباشد ممکن است باعث عملکرد اشتباه سیستم و تفاوت خروجی با حالت ایده آل شود. در شرایط بحرانی‌تر ممکن است سیستم منفجر شده و یا دچار آسیب به ساختار داخلی تجهیزات شود.

ترمومترهای پکنز یکی از مرغوب ترین و با کیفیت ترین دماسنج های صنعتی موجود در بازار ایران می باشد که در انواع رنج های دمایی و تنوع در طول دنباله این امکان را به مصرف کننده می دهد تا با افزایش تنوع در محصولات بهترین و مطمئن ترین خرید را انجام دهد. 
ترمومتر PAKKENS، دارای سنسور Bimetel و غلاف استنلس استیل 316 است.
این دماسنج در کلاس دقت 2% ساخته می‌شود و در انتهای سنسور آن پیچی جهت تنظیم نشانگر دارد که کالیبراسیون و تنظیم آن را بسیار آسان می‌کند.
یک هولوگرام اصالت کالا روی بدنه ترمومتر و ساخت ترکیه بر روی صفحه ترمومتر PAKKENS نوشته شده است.

دماسنج آنالوگ ویکا یکی از بهترین ابزارهای مانیتورینگ دما در فرآیندهای صنعتی است. کمپانی آلمانی ویکا از پیشگامان تولید تجهیزات ابزار دقیق در جهان بوده، و از شناخته شده ترین برندها در بازار ایران است.

دماسنج‌های آنالوگ ویکا با دو روش متفاوت مقادیر دما را اندازه گیری می‌کنند، بی متال و گازی. دماسنج‌های عقربه‌ای بی متال ویکا مقادیر دما را با سنسور مکانیکی بی‌متال اندازه گیری می‌کنند، حرکت سنسور به عقربه دماسنج منتقل می‌شود و مقادیر دما به صورت آنالوگ نمایش داده می‌شود.

در دماسنج‌های گازی تغییرات دما باعث تغییرات فشار می‌شود و فشار باعث حرکت لوله بوردون در داخل دماسنج و نهایتا انتقال تغییرات دمایی به عقربه و نمایش مقادیر دما می‌شود. در ادامه به معرفی چند مدل از دماسنج های آنالوگ پرفروش ویکا در بازار ایران می پردازیم.

روش های اندازه گیری دما کدام است؟

روش های اندازه گیری دما متفاوت است، و دما را می توان به روش های تماسی و غیرتماسی اندازه گیری کرد.

برای اندازه گیری دما به روش تماسی از تماس یک سنسور که می تواند ترموکوپل یا ترمورزیستنس (PT100) باشد، استفاده می شود. اندازه گیری دما به روش تماسی، در مدل های آنالوگ بیشتر به روش بیمتال یا Gas-filled که از یک حباب و لوله موئین تشکیل شده است، انجام می شود.

برای اندازه گیری دما به روش غیر تماسی بیشتر بر اساس مقدار تابش فروسرخ که جسم هدف از خود به محیط ساطع می کند، استفاده می شود. دماسنج هایی که برای اندازه گیری دما به روش غیرتماسی به کار گرفته می شوند، به پیرومتر یا ترمومتر تفنگی یا ترمومتر لیزری مشهور هستند. دلیل استفاده از واژه ی لیزری، استفاده از باریکه ی نور لیزر برای مشخص کردن هدف می باشد.

کاربردهای ترمومتر کدام است؟

نظارت روی موتورها یا بارگذاری

سیستم های تهویه مطبوع

بررسی سیستم های اتوماتیک

فرآیندهای آماده سازی غذا

تشخیص مشکلات پنهان

نظارت بر رطوبت و نشتی یک ساختمان

شناسایی اتلاف انرژی و عایق بندی ضعیف

تشخیص خطاهای الکتریکی و لوله کشی

نصب در آزمایشگاه ها و انبارها

انواع ترمومترها :

ترمومتر آنالوگ :

ترمومتر ها و دماسنج‌ های آنالوگ و عقربه ای به همان اندازه‌ای که ساده و معمولی به نظر می‌رسند، می‌توانند ابزارهایی مهم و تعیین کننده در صنعت و فرآیندهای سربسته باشند.

بالا رفتن بدون محدودیت دما در کارخانه‌ها و به طور ویژه در پالایشگاه‌ها می‌تواند فاجعه بیافریند.

بنابراین انتخاب و خرید ترمومتر آنالوگ مناسب برای هر پروژه از حساسیت بالایی برخوردار است و به مانند انتخاب یک دماسنج معمولی نیست.

ترمومتر تلسکوپی :

گیج دما تلسکوپی (تاشو) نیز از جمله محصولات پر کاربرد در اندازه گیری دما می باشد این دماسنج ها قابلیت انعطاف و چرخش نمایشگر را دارا می باشند موجب سهولت در مشاهده دمای مورد نظر می شوند.

کمپانی آلمانی Wika (ویکا) بسیاری از گیج های دمای با کیفیت و پر مصرف را در صنایع محتلف جهان تولید و عرضه می کند که مدل موفق گیج دمای تلسکوپی تمام استیل S55 را روانه بازار کرده که درصد بالایی از دماسنج های بازار ایران را به خود اختصاص می دهد.


ترمومتر لیزری (thermometer):

ترمومتر لیزری یا ترمومتر مادون قرمز می تواند تشعشعات لیزری ساطع شده از سطوح مختلف را دریافت کند و بر اساس دما نمایش دهد. تمام اجسام اشعه ی مادون قرمز منتشر می کنند که میزان و شدت آن با دمای آن جسم متناسب است. اساس کار ترمومترهای لیزری به این شکل است که موجی از پرتو مادون قرمز (IR) را ارسال کرده که با جسم برخورد می کند. در اثر این برخورد، با توجه به دمای جسم، انرژی پرتوهای بازگشتی تغییر می کند که با اندازه گیری این تغییر می توانند دمای جسم را اندازه گیری کنند. ترمومترهای لیزری به دلیل آنکه می توانند از راه دور دمای اجسام را اندازه گیری کنند، کاربردهای زیادی در مواردی که امکان نزدیک شدن به منبع حرارت وجود ندارد، پیدا کرده اند. ترمومترهای لیزری به دلیل همین ویژگی که می توانند از فاصله ی چند متری مورد استفاده قرار بگیرند، بسیار مورد اقبال وارد شده اند. حتی در خیلی از مواردی که محدودیتی برای نزدیک شدن به جسم وجود ندارد هم از این ترمومترها استفاده می شود.

ترمومتر دیجیتال (Digital Thermometer):

ترمومترهای دیجیتالی پرتابل (Portable Digital Thermometer) جهت اندازه گیری و تست دما استفاده می شود. ترمومترهای دیجیتال در نگاه اول مشابه مولتی متر می باشند. این ترمومترها مجهز به یک یا چند ورودی برای سنسور دما (ترموکوپل نوع K، J، Pt100و…) می باشند و دارای صفحه نمایشگر دیجیتال برای نمایش دما به درجه سانتیگراد یا فارنهایت می باشند. ویژگی این مدل از ترمومترها قابل حمل بودن و امکان تست چندین نمونه دما در مکان ها و زمان های مختلف می باشد. در حالی که سنسورهای دمایی مانند Pt100 به تنهایی در مکانی ثابت می شوند و تنها دمای همان نقطه را می دهند. این ترمومترها قابلیت اندازه گیری دما هم زمان از دو نقطه تا 12 نقطه را دارد. ترمومتر دیجیتال کاربردهای زیادی دارد و تقریبا در تمامی صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. اساس کار این نوع ترمومترها از طریق نیمه رسانا ها است. سنسور این ترمومترها نوعی نیمه رسانا است که درصورت تغییر دمای آن، مقاومتش تغییر کرده و در نتیجه ی این تغییر مقاومت، جریان عبوری از آن نیز تغییر می کند که با کمک آن، می توان دمای محیط را اندازه گیری کرد. ترمومترهای دیجیتال در یخچال ها، اتو خانه، کولرهای جدید و غیره کاربرد دارند.

دماسنج معمولی یا ترمومتر انبساطی (expansion thermometer):

ترمومتر انبساطی معمولا با عنوان دماسنج جیوه ای (mercury thermometer) گفته می شود و عمدتا ترمومتر محیطی محسوب می شود. این نوع ترمومترها از يك لوله ی باریک مخزن به شکل كروی يا استوانه ای تشکيل شده است كه درون آن با مايعی عمدتا از جنس جيوه يا الکل پر شده است. این مایع که به آن مايع دماسنجی گفته می شود، در اثر گرما منبسط شده و سطح آن درون لوله مطابق با قانون انبساط سطحی مایعات بالا می رود. در این نوع ترمومترها دیواره ی مخزن دماسنج را عمدتا بسيار نازک می سازند تا تبادل گرما بين مايع با محيط بيرون به آسانی و به سرعت صورت گیرد. هر چه لوله ی دماسنج باريك تر، ضخامت ديواره ی مخزن آن نازک تر و حجم مخزن و مايع درون دماسنج بيشتر باشد، دماسنج دقيق تر خواهد بود.

ترمومتر الکلی:

اساس کار این نوع ترمومترها هم مانند ترمومتر جیوه ای است، اما با این تفاوت که به جای جیوه از الکل استفاده می کند. ترمومتر الکلی بیشتر در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا این دماسنج ها برای بازه ی دمایی 0 تا 100 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می گیرند. دماسنج های الکلی خطر کمتری از نظر سمیت نسبت به دماسنج های جیوه ای دارند و همین هم آنها را به گزینه مناسبی برای این کار تبدیل کرده است.

ترمومتر گازی یا دماسنج گازی (gas thermometer):

این محصولات را با نام ترمومتر دنباله دار هم میشناسند ، این محصولات نیز از همان قوانین ساده گازهای کامل پیروی میکنند و با توجه به افزایش فشار در اثر افزایش دما در حجم ثابت با اندازه گیری این فشار و

کالیبره آن بر حسب دما مقدار دما را می سنجند . به عبارت بهتر ، شاید بتوان گفت که دماسنج گازی به شکلی همان فشار سنج میباشد که تغییراتی در آن رخ داده است. از نکات مثبت این محصولات و برتری آنها در مقایسه با دماسنجهای بیمتال افزایش طول دنباله آن تا چند متر میباشد .

به عبارت دقیقتر ، دنباله این ترمومترها از یک لوله موئین درست شده که معمولا به کمک محافظ از محیط اطراف عایق میشوند و تنها قست حباب شکل انتهای آن حساس به دما بوده و به عنوان سنسور تجهیز در نظر گرفته میشود .در مدلهای جدیدتر ، دماسنج های گازی جهت خنثی نمودن خطای محیط در اثر افزایش طول دنباله از لوله موئینی به موزات لوله اصلی استفاده کرده و خطای محیط را به صورت عکس از مقدار دمای اصلی کم میکنند تا مقدار دقیق دما به دست آید.

در ترمومترهای گازی، مقداری گاز در مخزنی با حجم ثابت قرار دارد و فشار این گاز توسط يك فشارسنج به صورت مداوم اندازه گيری و كنترل می شود. با افزايش دمای گاز، به صورت مستقیم فشار گاز هم افزايش پیدا می کند. اگر اين دماسنج به خوبی درجه بندی شود، با اندازه گيری فشار در هر لحظه، می توان میزان دما را در آن لحظه نیز اندازه گیری کرد.

دماسنج ترموکوپلی یا ترمومتر ترموکوپلی (thermocouple thermometer):

ترمومتر ترموکوپلی در دسته ی ترمومتر تماسی قرار می گیرد. این دماسنج تماسی كه بر اساس پديده ی ترموالکتريک ساخته شده است. طبق اين پديده، اگر دو سر دو رشته ی سيم هادی نازک غير هم گون مانند مس و آهن را به يکديگر متصل كنيم و دو سر انتهايی سیم ها را به يك ميلی آمپرمتر متصل کنیم، با گرم كردن نقطه ی مشترک اتصال دو سيم، در مدار جريان الکتريکی کوچک و اختلاف پتانسیل به وجود می آيد كه مقدار این جریان به جز مقاومت مدار و جنس سيم ها به دمای اعمالی به محل اتصال مشترک آن دو نیز وابسته است. برای اندازه گيری دقيق تر دما می توان دو ميله ی فلزی غير هم گون را از يك سر به هم جوش داد، سپس يكی از سرهای انتهایی مجموعه را به يك دمای ثابت مثلاً دمای صفر درجه مخلوط آب و يخ در حال تعادل و سر انتهایی ديگر را به دمای مجهول تحت اندازه گیری متصل كرد.

پیرومتر یا آذرسنج یا تف سنج (pyrometer):

ترمومتر غیر تماسی برای اندازه گيرى دمای فراتر از گستره ی دمايی دماسنج های ترموكوپلی به کار گرفته می شود. ترمومتر غیر تماسی معمولا برای اندازه گیری دمای كوره های ذوب فلزات استفاده می شود. پایرومترها یا پیرومترها با اسامی دیگری همچون دماسنج غير تماسی، تف سنج يا آذرسنج نیز شناخته می شوند. ساده ترین نوع پیرومترها از يك تلسکوپ مخصوص ساخته شده اند كه درون آن يک لامپ رشته ای (لامپ تنگستنی) كوچک و فيلتری به رنگ قرمز قرار داده شده است. نحوه ی استفاده از پیرومتر به این شکل است که آن را به طرف كوره يا هر جسم ديگری كه قصد اندازه گيری دمای آن را دارند، نشانه گیری می کنند و از پشت لنز تلسکوپ به آن جسم نگاه می كنند. در ابتدا رشته ی درون لامپ با رنگ تیره بر روی زمينه ی روشن كوره دیده می شود، با عبور جريان برق از درون رشته ی تنگستنی لامپ و تنظيم آن به وسيله ی تغيير مقاومت پتانسیومتر، رنگ و روشنایی رشته را با روشنايی زمينه کوره طبیق داده تا رشته از ديد ناظر ناپديد گردد. با یک درجه بندی متناسب بر روی رئوستا می توان از اين نوع ترمومترها برای اندازه گيری دماهای بسيار زياد در حد ذوب و حتی بالاتر بدون نياز به تماس مستقيم استفاده كرد. ترمویژن ها یا همان ترمومتر های تصویری نیز از همین خاصیت برای اندازه گیری دما استفاده می کنند.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

فروشگاه اینترنتی نیک ابزار بزرگترین فروشگاه اینترنتی ابزار دقیق و تجهیزات کنترل و اندازه گیری سیالات کشور همواره با ارائه محصولات با کیفیت و اصلی را برای جلب رضایت مشتریان ، در اولویت فعالیت های خویش قرار داده و تمامی تجهیزات ابزار دقیق و اندازه گیری را با قیمت مناسب و پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش به همراه گارانتی اصالت کالا ارائه می دهد.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

برای مشاهده مشخصات, قیمت و خرید ترمومتر آنالوگ کلیک نمایید.

مشاوره فنی و هرگونه سوال با تماس بگیرید.

021-77544825

0936-6424072

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*

شاخه‌ها

نماد اعتماد الکترونیکی

ساماندهی فروشگاه های اینترنتی

logo-samandehi